شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

تعمیر انواع مبلمان

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

پارچه مبلی چه جنسی بخریم ؟

انتخاب جنس پارچه رومبلی

روکش مبل می تونه هم از جنس پارچه باشه هم از جنس چرم.

انتخاب جنس پارچه رومبلی

روکش مبل می تونه هم از جنس پارچه باشه هم از جنس چرم.

روکش مبلمان از جنس چرم

اگر دوست دارین مبلمانی داشته باشین که همیشه تمیز و براق باشه, بهتره مبل چرمی بخرید. چرم این مبل ها به راحتی قابل شست و شو هستن و با استفاده از روغن مخصوص شون هم کاملا برق می افتن و نو به نظر می رسند.

روکش مبلمان از جنس چرم

اگر دوست داریند مبلمانی داشته باشیند که همیشه تمیز و براق باشد, بهتره مبل چرمی بخرید. چرم این مبل ها به راحتی قابل شست و شو هستند و با استفاده از روغن مخصوص شون هم کاملا برق می افتند و نو به نظر می رسند.

پارچه مبلمان از جنس مخمل

نوع دیگه از پارچه مبلی، پارچه مخملی مات و بدون پرز است که این نوع پارچه مبل برای خانه های بزرگ مناسب می باشد .

پارچه رومبلی با جنس مخمل براق

معمولا پارچه مخمل براق بهترین پارچه برای مبل است. همیشه در نظر داشته باشید که تراکم پارچه اهمیت زیادی داره و اینکه وقتی دست می‌کشید یک تکه است و فشردگی اون رو می‌تونین با لمس کردن احساس کنید . یکی دیگه از راه‌های مناسب برای شناخت تراکم پارچه اینه که اون رو جلوی نور بگیرید. مخمل براق پارچه مناسبی برای رویه کوبی مبل‌های استیله و به این نوع مبل زیبایی خاصی می‌دهد .

اقدامات پیش از خرید مبلمان

از کجا خرید کنیم

خریداران امروزی انتخاب‌های زیادی در پیش روی خود دارند و مراکز عرضه مبلمان در چند سال اخیر بسیار گسترده شده اند. بهترین کار این است که سری به چند فروشگاه مختلف بزنید و نگاهی به کل محصولات آن بیندازید. زمان جستجو به کیفیت کالاهای ارائه شده، قیمت، و خدمات پس از فروش هم دقت کنید.

کی خرید کنیم

اگر از مدتی قبل برای خرید خود برنامه ریزی داشته باشید، می‌توانید از تخفیف‌های ویژه فصلی نیز بهرمند شوید. البته گاهی اوقات ممکن است آیتم مورد نظر شما آماده نباشد و بر طبق سفارش ساخته شود که این مدت زمان چیزی در حدود 6 الی 8 هفته به طول می‌انجامد.

اتیکت‌ها را مطالعه کنید

زمانیکه مبلمان می‌خرید حتماً مطمئن شوید که کلیه اطلاعاتی که فروشنده و کارخانه سازنده در اختیار شما قرار می‌دهند را به خوبی مطالعه کرده اید. اکثر شرکت‌های سازنده موظف هستند که اگر داخل محصولات خود از وینیل و یا سایر مواد مصنوعی استفاده می‌کنند در شرح محصول قید کنند. این نوع مواد مصنوعی قادرند تا ظاهر چرمی، چوبی، و مرمری به مبلمان بدهند. در ضمن اگر در برچسب مواد سازنده تنها نام یک نوع چوب به کار رفته باشد، کلیه روکش‌ها و سطوح مبلمان نیز می‌بایست از همان چوب ساخته شده باشند.

گارانتی و مرجوعی

شرح گارانتی هر گونه اسباب و اثاثیه ای را که می‌خواهید بخرید به دقت بررسی کنید و ببیند سیاست‌های شرکت به هنگام پس دادن کالا چگونه است. حتما دقت کنید تمام اجزای مبلمان از جمله چوب و پارچه مبلی همچنین کیفیت ساخت و رویه کوبی مبل ضمانت شده باشد .

فروشنده خود را بشناسید

مشتری‌های عاقل پیش از خرید فروشنده مورد نظر خود را به دقت شناسایی می‌کنند. از همسایه‌ها و دوستان خود در مورد شرکت عرضه کننده مبلمان سوال کنید و به خاطر داشته باشید که فروشنده خوب کسی است که تمامی سوالات شما را با دقت و صبر و حوصله به طور کامل پاسخ دهد و شما را اجبار به خرید آنی نکند. هدف فروشنده خوب جلب رضایت مشتری است و آنها دوست دارند که شما شرکتشان را به سایر دوستان و آشنایان دیگر خود نیز معرفی کنید.

چک لیست

برای دریافت بهترین نتیجه موارد زیر را فراموش نکنید

قبل از خرید به طور کامل برنامه ریزی کنید

بودجه را تعیین کرده و تا آخر بر طبق همان عمل کنید

در بازار چرخی بزنید و از سرویس‌های مختلف با خبر شوید

کلیه اتیکت‌ها و برچسب‌های شرکت سازنده را مطالعه کنید

از نحوه ساخت و کیفیت کالاهای استفاده شده مطمئن شوید

رنگ کاری مبلمان

چگونگی رنگ کاری مبلمان

در هرکاری حرفه و تجربه خود را می طلبد تا بهترین نتایج را کسب نمائیم در رنگ کاری مبلمان نیز این گونه نیست که یک ظرف پر از رنگ را برداریم و با قلمو یا هر ابزاری دیگری آن را بر روی مبلمان بزنیم بلکه برای اینکه یک طرح زیبا و منسجم در رنگ کاری را داشته باشیم باید مراحل خاص خود را سپری کرد.

که در این حرفه نیز از لوازمی برای رنگ کاری استفاده می کنند که از این جمله لوازم: بتونه فوری، استفاده از سمباده های نرم و سخت که شماره بندی های آنها از 80 تا 1000 می باشد، پارچه رنگ کاری، رنگ، قلمو، غلتک، استفاده از اسپری رنگ، پیستوله رنگ، استفاده از پوشش های پلی استر و در نهایت پولیش رنگ که از این رو نکات مهم برای رنگ کاری مبلمان و مراحل آن دقت کنید

مراحل رنگ کاری مبلمان

تمیز کردن مبل: قدم اول برای شروع رنگ کاری مبلمان زیرسازی آن می باشد به این طریق که ابتدا با دستمال و تینر تمامی قسمت های ممکن مبل را تمیز کرده، البته توجه داشته باشید که هر رنگی به طریق خود احتیاج به رنگ کاری دارد، که برای برخی پوشش های رنگی قبلش نیاز به بتونه کاری می باشد.

بتونه فوری: اگر قصد رنگ کاری فوری با تینر معمولا تینر 10000 را داشته باشیم از بتونه کاری فوری استفاده می کنیم و اگر نوع مبلمان از چوب نرم استفاده شده است از بتونه ضخیم تر استفاده می کنیم به این روش بتونه را با استفاده از کاردک بر روی تمامی سطح می مالیم که این فرآیند در پوشش های چوبی از اصلی ترین مراحل کار می باشد. و بعد از این مراحل شروع به سمباده زدن می کنیم.

سمباده کاری: مراحل سمباده کار که جزء مراحلی ظرافت کار و زیبایی حاصل از آن بیشتر دیده می شود به طریق بوده که از سمباده های نرم با شماره 150 شروع می کنیم که روند کندی دارد و بعد از آن گرد و غبار حاصل را می زدایم و رنگ کاری مبلمان را انجام می دهیم ، سپس قسمت های از کار که نیاز به بتونه دارند را بتونه می کنیم و در مرحله بعد با سمباده های سخت تر با شماره 400 شروع به سمبده کاری آن نواحی می کنیم و به همین منوال مراحل را انجام می دهیم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سبک های رنگ کاری مبلمان ها نیز وسیع تر و با ظرافت های بیشتری اعمال می شوند. که از انواع رنگ های پلاستیکی ، اکلریک، روغنی ، رنگ های خنثی که رابط بین رنگ های گرم و سرد می باشند مانند رنگ های خاکستری، رنگ های شفاف مانند کیلر که جز رنگ های شفاف و با دوام می باشند که به وسیله قلم مو و اسپری بکار می روند و با تینر رقیق می شوند و توسط هوا خشک می‌شوند، رنگ های اصلی که از سه رنگ قرمز ، آبی و زرد را تشکیل می دهند و ... استفاده می شود. بعد از رنگ کاری با رویه کوبی مبلمان نو یی خواهید داشت .


از بین بردن شکاف ها و ترکهای محل اتصال در چوب

در ابتدا باید به این نکته توجه شود که ایجاد شکافهای سطحی، خصوصا در محل اتصال مصنوعات چوبی ساخته شده از چوب روس یک امر طبیعی و به دلیل تغییر درجه دمای محیط می باشد، چرا که طبق اصل انبساط و انقباض مواد، چوبها هم در محیط های سرد و گرم دچار تغییر اندازه می شوند، که البته این انبساط و انقباض در چوبهای روس شدیدتر بوده و در نتیجه معمولا در محل اتصال اینگونه مصنوعات چوبی ترکهای سطحی و بندرت شکافهای عمیقی ایجاد می گردد.

در ابتدا باید به این نکته توجه شود که ایجاد شکافهای سطحی، خصوصا در محل اتصال مصنوعات چوبی ساخته شده از چوب روس یک امر طبیعی و به دلیل تغییر درجه دمای محیط می باشد، چرا که طبق اصل انبساط و انقباض مواد، چوبها هم در محیط های سرد و گرم دچار تغییر اندازه می شوند، که البته این انبساط و انقباض در چوبهای روس شدیدتر بوده و در نتیجه معمولا در محل اتصال اینگونه مصنوعات چوبی ترکهای سطحی و بندرت شکافهای عمیقی ایجاد می گردد.

حال با ذکر این مقدمه میتوانید از روش های زیر برای تعمیر مبلمان و مصنوعات چوبی خود استفاده نمائید: حالت اول: اگر میزان شکاف به حدی باشد که وسیله مورد نظر تراز خود را از دست بدهد نیاز به تعمیر اساسی داشته و می بایست وسیله چوبی از محل اتصال موردنظر باز شده و پس از قرار دادن مقداری چست چوب در بین اتصال، آنرا با پیچ دستی بسته و به مدت یک ساعت در محلی که فشار یا تکانی به آن وارد نشود نگهداری نمائید. حالت دوم: اگر شکاف ایجاد شده چندان محسوس نباشد، می توان از آن چشم پوشی نمود، چراکه این مورد کاملا طبیعی است؛ حال در صورت تمایل شما به رفع این شکافها، می بایست اقدامات زیر را با دقت دنبال نمائید: 1- ابتدا مقداری مل (خاک بتونه)، سیریش و پودر زرد رنگی بنام گل ماشین بمقدار خیلی کم (که در صنعت چوب کاربرد دارد) را با آب مخلوط نموده تا ماده خمیر گونه ای که تقریبا به رنگ چوب روس خودرنگ می باشد، بدست آید. 2- در این لحظه بوسیله خمیر حاصله، شکاف های مورد نظر را پر نمائید. در مرحله آخر برای همرنگ شدن رنگ تعمیر شده با چوب روس از اسپری کیلر فوری استفاده نمائید. برای این کار بعد از خشک شدن سطح بتونه شده، مقدار از اسپری را بروی سطح خشکی پاشیده و بوسیله قلموی ریز بروی بتونه بکشید. البته در اکثر موارد نیازی به استفاده از اسپری کیلر نیست زیرا خمیر بدست آمده تقریبا همرنگ چوب روس می باشد.

با مبلمان قدیمی چه کنیم؟ آنها را دور بریزیم یا بازسازی نماییم؟ ممکن است در زیر زمین یا گوشه کنار منزلتان چند قطعه مبلمان رنگ و رو رفته پیدا شود. در اینگونه موارد باید ابتدا بررسی کنید آیا ارزش بازسازی دارند یا نه و اگر ارزش بازسازی داشتند باید ببینید از بین دو گزینه زیر کدامیک مناسب تر ست: ترمیم پرداخت موجود بر روی آنها، یا زدودن کامل پرداخت قدیمی و پرداخت مجدد آن. ترمیم کنیم یا از خیرش بگذریم؟ در بیشتر موارد، آنچه باعث دلزگی افراد میشود پرداخت نامطلوب مبلمان نیست، بلکه عیوب ساختاری پیشرفته در آن است از جمله: روکش ورآمده یا کنده شده، اتصالات ضعیف، قطعات شکسته و غیره. در اینگونه موارد پرداخت مجدد مبلمان شاید ارزش وقت و زحمت لازم را نداشته باشد. درست است که زدودن و پرداخت مجدد قطعات مبلمان یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و بازسازی مبلمان قدیمی است ولی باید دانست که زدودن لایه های قدیمی رنگ و پرداخت، کار پر دردسر و قت گیری است. از این رو پیش از آنکه کار را به طور جدی آغاز نمایید نخست بخش کوچکی را بزدایید تا از زیبایی چوب زیرین اطمینان حاصل شود؛ سپس با پارچه ای، بخش رنگ زدایی شده را با آب یا حلال های معدنی، تر کنید تا رنگ و بافت اصلی چوب کاملا مشخص شود. تمام رنگ ها و پرداخت ها را می توان زدود، برخی را به آسانی و برخی دیگر را به دشواری. مراقب پرداخت های ضخیم، شفاف و پلاستیکی شکل باشید که معمولا بر بروی سطوح میز پیشخوانها استفاده می شود. اینگونه پرداخت ها در مقابل اکثر حلال های شیمیایی مقاومت نشان می دهند و زدودن آنها با سمباده ممکن است باعث آسیب به زیر ساخت مبلمان شود. رنگهای شیری که از جمله بادوام ترین و قدیمی ترین پرداخت ها می باشند نیز در مقابل برخی زداینده های رنگ مقاوم اند، از این رو بهتر است برای اینگونه پرداخت ها از قلیاب و یا زداینده های مخصوص رنگ های شیری استفاده کنیم. نکته ی مهم این است که "آیا این زحمت ارزشش را دارد؟" چه مواقعی اقدام به بازسازی پرداخت کنیم؟ بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم. پاک کردن: کار را با پاکسازی سطحی پرداخت قدیمی آغاز کنید. اگر سطح کار زیاد کثیف نیست از محلول آب صابون رقیق استفاده کنید و اگر سطح کار آغشته به آلودگی های روغنی، گریس و یا واکس باشد از حلال های قوی تر و معدنی استفاده کنید. اگر کثیفی خیلی زیاد باشد از پشم فولاد شماره چهار صفر (0000) استفاده کنید تا زدودن آلودگی از سطح کار آسان تر شود. گاهی اوقات از این نکته متعجب خواهید شد که با پاک کردن ساده ی سطح کار، مبلمان به وضعیتی می رسد که به راحتی می توان از آن استفاده نمود. زدودن لکه های سفید: وقتی سطح کار را از آلودگی های روغنی و واکس پاک می کنیم ممکن است لکه های سفیدی که بر اثر ریخته شدن آب به وجود می آیند خود نمایی کند. این لکه ها عموما به راحتی پاک می شوند ولی اگر بد قلقی کردند، بهترین راه، استفاده از پارچه ی آغشته به الکل صنعتی است. توجه داشته باشید که پارچه باید فقط کمی به الکل صنعتی آغشته شود و نباید پارچه را کاملا در الکل صنعتی غوطه ور کرد به طوری که کاملا اشباع شود. الکل غلیظ ممکن است سبب زودگی ناخواسته ی اصل پرداخت شود. مالش سطح کار: اگر کیفیت سطح کار بطور کلی خوب باشد وفقط در برخی قسمتها خراشهای سطحی ایجاد شده باشد، کافی است سطح کار را به پشم فولادی چهار صفر مالش دهید. ابتدا پشم فولادی را به واکس خمیری آغشته کنید و سپس در جهت الیاف چوب آن را مالش دهید؛ بدین صورت می توان خراشهای سطحی و باریک را برطرف نمود. بی درنگ پس از پایان مالش، سطح کار را از واکس اضافی پاک کنید و اجازه دهید خشک شود تا درخشندگی موردنظر بوجود آید. برای دستیابی به سطح کاملا براق و درخشنده، از ترکیبات مالشی و پولیشی مورد استفاده در صنعت نقاشی خودرو استفاده کنید. نازک کاری های پایانی: وقتی سطح کار از آلودگی ها پاک شد، تمام خراش ها و عیوب سطحی خودنمایی می کنند. اکثر فروشگاههای رنگ و یراق، انواع پرداختهای محتلف را با رنگهای متنوع عرضه می کنند. برخی از انواع پرداخت ها که برای لکه گیری ساخته شده اند به صورت ماژیک می باشند و به همان صورت نیز به کار می روند. نوک این ماژیک ها از نمد ساخته شده است و به راحتی می توانید آن را در راستای خراش و خراشیدگی های هدایت کنید تا پرداخت زدوده شده در آن قسمت، ترمیم شود. بهتر است چند ماژیک با سایه های نزدیک به آنچه مبلمان شماست بخرید و پس از آزمودن آنها، از بهترین شان استفاده کنید. گاهی نیز حالت ترکیبی از دو یا چند ماژیک، بهترین نتیجه را می دهد. همچنین، انواع واکس برای پرکردن سوراخ ها و آسیب های عمیق نیز وجود دارد. برخی از این واکس ها به صورت گچ تخته سیاه ساخته می شود. شیوه ی کا با این واکس ها بدین گونه است: ابتدا واکس را بر روی سوراخ بمالید تا سوراح را پرکند. سپس با لبه ی کارت اعتباری یا لبه ی کاردک یا لیسه، سطح کار را صاف کنید تا هموار شود. پولیش فرانسوی: پولیش فرانسوی یکی از راهکارهای قدیمی برای اصلاح کیفی سطح کار پرداختهای شفاف است. در واقع پولیش فرانسوی چیزی نیست به جز اعمال یک لایه ی نازک شلاک (لاک الکل) با تکه ای پارچه بر روی سطح کار. اینگونه پولیش فرانسوی به خوبی فرسودگی های کوچک و سطحی را برطرف می کند ولی نقطه ضعف آن این است که در مقابل گرما و الکل کوچکترین مقاومتی از خود نشان نمی دهد؛ بعلاوه لازم است مهارت و تجربه ی کافی داشته باشیم تا سطح کار از کیفیت مطلوب برخوردار شود. لایه محافظ: اگر ضخامت پرداخت قدیمی نازک شده باشد و احتمال آسیب به آن زیاد باشد می توان لایه ی پرداخت دیگری به عنوان لایه ی محافظ برروی آن اعمال نمود. بطور کلی می توان گفت که تقریبا بر روی تمام انواع پرداخت ها می توان لایه ی محافظی از همان جنس اعمال نمود. ولی اگر مطمئن نیستید نوع پرداخت قبل چیست، بهتر است از گزینه های ایمن تر استفاده کنید. ابتدا سطح کار را پاک کنید و با سمباده ی دانه 320 آن را بسایید. مراقب باشید که سمباده کاری باعث زدودن کامل سطح پرداخت و رسیدن به زیر ساخت چوبی نشود. در صورتی که پرداخت را سهوا از بین بردید مجبور خواهید شد اقدامات ترمیمی لازم را انجام دهید. اگر در بازار رنگ و پرداخت محل اقامتتان یافت شود، بهتر است از پرداخت زینسر استفاده کنید چرا که به هرگونه پرداختی می چسبد و با تمام پرداختها از جمله پرداخت های آب پایه سازگاری دارد. یک دست را به عنوان آستر بزنید و سپس تا رسیدن به درخشندگی و شفافیت دلخواه، چند دست بزنید. پلی اورتان های روغن پایه را نیز می توان بر روی تمام انواع پرداخت به کار برد. این پرداختها، دوام بیشتری نیز دارند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از رنگ های روغنی است.

پرداخت مجدد: در صورتیکه هیچکدام از راهکارهای فوق مناسب نبود، اقدام به زدودن پرداخت قدیمی و اعمال پرداخت مجدد نمایید. زدودن پرداخت مبلمان های بسیار قدیمی باعث کاهش ارزش آنها می شود از این رو پیش از اقدام به کار ابتدا از خبرگان عتیقه بخواهید مبلمان شما را ارزیابی نمایند. از طرف دیگر قطعات کهنه و فرسوده ی معمولی اگر بخوبی پرداخت زدایی شده و مجدد پرداخت بخورند، ارزش افزوده ی زیادی حاصل می شود. شخصا برای زدودن لایه های پرداخت قدیمی از شیوه های ترکیبی استفاده می کنم. با کمک سشوار صنعتی می توانید لایه های ضخیم رنگ و پرداخت را نرم کرده و سپس بزدایید. سپس با استفاده از خمیر زداینده ی رنگ می توانید با قیمانده های پرداخت را از گوشه ها و کنج ها پاک کنید. در مورد لایه های رنگ و پرداخت نازک و یا آنهایی که فقط یک دست بر روی آنها اعمال شده، مستقیما به سراغ زداینده های شیمیایی بروید. هر دو روش فوق از سمباده کاری سطح کار آسان تر و سریع تر خواهند بود و بعلاوه احتمال صدمه رساندن به زیر ساخت چوبی و یا روکش چوبی که درست در زیر لایه ی پرداخت قرار دارد نیز وجود نخواهد داشت. در اینجا لازم است در مورد پرداخت هایی که پیش از سال 1356 ه.ش (1978 م.) ساخته می شدند هشدار دهیم، این پرداخت ها حاوی "سرب" هستند، در نتیجه اگر مطمئن نیستید که پرداخت موردنظر پس از سال 1356 ه . ش ساخته شده است یا خیر، به هیچ وجه آن را با سمباده کاری نزدایید و از سشوار صنعتی نیز برای گرم کردن و زدودن آن کمک نگیرید. در این موارد، استفاده از زداینده های شیمیایی، ایمن تر و بهداشتی تر خواهد بود؛ فقط توجه داشته باشید پیش از دور ریخت آنها از خشک شدن حلال و سفت شدن تفاله ای رنگ زدوده شده اطمینان حاصل کنید. برای راهنمایهای بیشتر در مورد شیوه ی صحیح زدودن رنگ های محتوی ترکیبات سربی به دفتر کنترل آلودگی های سربی وزارت بهداشت مراجعه نمایید. گاهی زدودن لایه های قدیمی رنگ باعث نمایان شدن چوب زیبای زیر آن می شود؛ گاهی نیز زدودن رنگ ها باعث هویدا شدن جوربندی نامناسب نقوش چوبی در یک مبلمان یا ترکیب بندی بدشکل گونه های مختلف چوب در کنار هم می شود، در اینگونه موارد اصلا نگران نباشید چراکه به هر حال می توانید از انواع مختلف گزینه های رنگ و پرداخت موجود در بازار برای پرداخت مجدد آن استفاده کنید.

راههای شست وشوی مبلمان

قطعا در این میان نظافت و شست‌وشوی برخی از لوازم، به‌ویژه لوازم گران‌قیمت دقت بیشتری می‌طلبد، زیرا عدم رعایت برخی از نکات ممکن است صدماتی به این لوازم وارد آورده و ما را ناچار به خرید یک نمونه جدید یا صرف بهایی هنگفت بابت تعمیر و رفع و رجوع عیب و ایراد حاصله کند. به همین دلیل بهتر است به قول قدیمی‌ها «پیشگیری قبل از وقوع کرده» و با رعایت نکاتی از آسیب‌دیدگی لوازم خانه جلوگیری کنیم.

در میان لوازم خانه مبلمان به‌دلیل اینکه در معرض‌ترین و پر استفاده‌ترین لوازم هستند نیاز به شست‌وشوی هر ساله دارند. با توجه به افزایش قیمت مبلمان طی سال‌های اخیر هم اکثرا سعی می‌کنند در نگهداری از آن نهایت دقت را کنند تا آسیبی به آن وارد نشود. اما شست‌وشو و گردگیری هر نوع مبلی نیاز به رعایت مواردی دارد که در این بخش ما به تفصیل بیان می‌کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید، اگر قصد دارید گرد و غبار و اثر یک سال استفاده مداوم از مبلمان را بزدایید و به دنبال راهکار مناسب هستید، این مطلب را بخوانید:

نگهداری و شست‌وشوی مبلمان پارچه‌ای

برای شست‌وشوی مبل‌های پارچه‌ای بهترین راه استفاده از شامپو فرش است. کافی است در یک ظرف مقداری شامپو فرش ریخته و با یک پارچه نرم ولی مقاوم مبلمان را شست‌وشو دهید.

در مورد استفاده از شامپو فرش برای نظافت مبلمان هم باید بگویم که این محصولات، آلودگی را از بین می‌برند اما چون مبل پس از شامپو فرش کشیدن، دیگر آب‌کشی نمی‌شود و در آن باقی می‌ماند و خشک می‌شود، این می‌تواند باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود.

پس بهتر است بعد از شامپو کردن مبل‌هایتان، با یک بخارشو یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل‌ها را از بین ببرید.

قبل از اینکه مبلمان را با شامپو فرش شست‌وشو دهید، قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.

برخی از مبل‌های پارچه‌ای مخملی نیازی به شامپو کشی و شست‌وشو ندارند و کافی است با یک پارچه گرد و غبار روی مبل را زدود.

برای پاک کردن قسمت‌های چوبی مبل بهتر است از پارچه خشک یا پارافین استفاده کنید؛ اما هنگام استفاده از پارافین نهایت دقت را کنید تا پارچه به پارافین آغشته نشود.

برای شست‌وشوی مبل‌هایی که از ترکیب چرم و پارچه رویه کوبی شده‌اند نیز بهتر است نهایت دقت را داشته باشید؛ زیرا هر قسمت را باید به شیوه‌ای که توضیح دادیم؛ شست‌وشو دهید.

به بخار شور اعتماد کنید، زیرا استفاده از بخارشور یکی از راهکارهای مناسب برای شست وشوی مبلمان خانگی است. البته باید میزان و شدت بخار را بسنجیم. بخار متصاعدشده از دستگاه بخارشوی به‌وسیله مقدار اندکی آب تولید می‌شود و همین حجم اندک باعث می‌شود رطوبت کم و بخار با حرارت بسیار بالا درون سطوح و درزها نفوذ کند و به تمیزی آنها منجر شود. این بخار معمولا برای سطوح هایپرآلرژن هم قابل استفاده است و چون در آن از هیچ ماده شوینده شیمیایی استفاده نمی‌شود، خطری برای مبتلایان به آلرژی در بر ندارد. علاوه‌بر این حرارت بالای این بخار می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌های مبلمان را از بین ببرد و خانه‌تان را عاری از آلرژی کند.

از بین بردن لکه‌های گوناگون از روی مبل

لکه‌های روی مبل انوع گوناگونی دارند. ممکن است روی پارچه مبل شما لکه چربی یا شیمیایی یا جای رد قلم و خودکار مانده باشد. حتی ممکن است مبلمان شما به وسیله سیگار سوخته باشد. باید بگوییم که این مشکلات قابل رفع است و بهتر است در این گرانی فکر خرید مبلمان جدید را از سر بیرون کنید و به سراغ شوینده و پاک کننده‌ها بروید. البته هرکدام از این لکه‌ها روی مبل خاصی به شیوه‌ای متفاوت پاک می‌شود. که در این قسمت ما به‌طور جداگانه در این مورد توضیح می‌دهیم:

اثری سوختگی یا زردی سیگار را هم می‌توانید با یک حبه قند از بین ببرید.

روش کار هم ساده است. قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می‌توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

لکه جوهر روی مبل را هم می‌توان از بین برد.

مراحل کار به این ترتیب است؛ اول آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل را شست‌وشو دهید.

برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.

اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده‌تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

و نکته آخر اینکه لکه‌برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه‌ها وجود دارد که با خریدن آنها می‌توانید برخی لکه‌ها را پاک کنید. برای استفاده از این لکه‌برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید و در ضمن از قبل تحقیق کنید که این مواد موجب آسیب پارچه یا چرم مبل نشود.

سایر موارد

1- گاه پیش می‌آید که لکه روی مبلمان به هیچ وجه پاک نمی‌شود. در چنین شرایطی اگر به فکر تعویض مبلمان نیستید، می‌توانید رویه مبلمان را تعویض کنید.

اگرچه این کار نیز هزینه زیادی می‌طلبد؛ اما در هر حال کمتر از هزینه تعویض مبلمان است.

2- برای پاک کردن سطوح چوبی یا میز و صندلی‌ها به هیچ وجه از مواد شوینده استفاده نکنید. بهترین راه برای پاک کردن این سطوح دستمال خشک یا کمی مرطوب است.

برای درخشان شدن این سطوح هم می‌توانید پس از زدودن گرد و غبار از پارافین استفاده کنید.

3- برای جلوگیری از لک شدن یا کثیف شدن پارچه مبلمان بهتر است در طول سال از رویه یا لباس‌های مبل که این روزها در انواع گوناگونی در بازار وجود است، استفاده کنید. این کار ضمن جلوگیری از کثیف شدن پارچه مبلی به طولانی شدن عمر آن هم منجر می‌شود.

نگهداری و شست‌وشو و گردگیری مبلمان چرمی

برای اینکه مبلمان چرمیتان تمیز و نرم بماند، مرتب آن را گرد‌گیری کنید و گاه به گاه سطح آن را به وسیله واکس مخصوص چرم پاک کنید. هرگز مبلمان چرمی را با پاک‌کننده‌های شیمیایی شست‌وشو ندهید؛ زیرا با این کار مبلمان را نابود کرده‌اید. توصیه می‌شود هر هفته از دستمال خشک و جاروبرقی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید.

مبلمان و کاناپه‌های چرمی را از منابع گرمازا مانند رادیاتور و آتش روباز شومینه دور نگه‌دارید، چراکه گرمای زیاد موجب خشک و شکننده شدن چرم می‌شود.

گوشه‌های مبل را جاروبرقی بزنید و آنها را همیشه تمیز نگه دارید. جمع شدن گرد و خاک در گوشه‌های مبل چرمی موجب می‌شود این گرد و خاک‌ها به چرم نشسته و از آن جدا نشوند.

از آب زیاد، حلال‌های تمیزکننده، صابون یا آمونیاک برای شست‌وشوی مبل چرمی استفاده نکنید. از جمله اشتباهات افراد استفاده از آب زیاد و صابون برای تمیز کردن مبلمان چرمی است. این روش باید صددرصد کنار گذاشته شود؛ چون سطح چرم را به مرور از بین می‌برد و باعث ایجاد ترک و شکستن آن می‌شود. همچنین بهتر است از تمیزکننده‌ها و حلا‌ل‌های قوی مانند آمونیاک استفاده نکنید. آنها رنگ چرم را از بین می‌برند و آن را سفید می‌کنند. حتی در صورت وجود لکه از مقدار خیلی کمی آب استفاده کنید و نگذارید رطوبت آب روی چرم باقی بماند.

هرچند وقت یک بار قسمت‌هایی را که برای خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون و بازی ایکس باکس زیاد استفاده می‌کنید، از نظر فرسودگی چک کنید و از سفت بودن محتویات داخل مبل مطمئن شوید.

۴ نکته مهم درباره تعمیرات مبل در خانه

بعد از نظافت کلی چوب، نوبت به واکس کاری سطوح می‌رسد. این کار، باعث طول عمر چوب می‌شود. هم‌چنین در درخشش و جلای مبلمان نیز مؤثر است. شما می‌توانید واکس خمیری مخصوص را مناسب با نوع چوب مبلمانتان از رنگ‌فروشی تهیه کنید.

با نگاهی گذرا به تاریخچه مبلمان متوجه می‌شویم که این عنصر نیاز اصلی افراد برای زندگی نبوده است، بلکه به ‌مرور زمان به عنوان عنصری باشکوه و پرزرق و برق طراحی ‌شده است. مبلمان در میان مردم سرزمین مان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در کشور عزیز ما بیشتر افراد از میان انواع مبل، طرح استیل یا کلاسیک را انتخاب می‌کنند؛ زیرا مردم ایران علاوه بر مهمان دوستی، عاشق شکوه و عظمت نیز هستند. مبل استیل، علاوه بر کاربردی بودن برای خلق فضایی مجلل، درخور پذیرایی از مهمان ایرانی باشکوه و مناسب است. همان‌طور که اطلاع دارید، هزینه این نوع مبل نسبت به مبلمان راحتی تمام پارچه بیشتر است و تعویض هر چند وقت یک بار آن اصلاً مقرون به صرفه نیست.

کدام مبل ارزش تعمیر را دارد؟

اولین قدم در تعویض یا تعمیر مبلمان این است که از خودتان بپرسید آیا این مبل ارزش تعمیر و احیا را دارد؟ اگر مبل شما کلاف خوبی دارد و بدون هرگونه شکستگی است، می‌توانید به فکر تعمیر آن باشید. کلاف مبلمان به خصوص مبل استیل که درصد زیادی از آن از چوب کارشده است اهمیت بسیاری دارد، البته در انواع مبل راحتی هم باید توجه ویژه‌ای به کلاف اصلی داشت.

از آنجایی که در بیشتر طرح های مبلمان راحتی، قسمت اعظم کلاف کاملاً در زیر پارچه قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود، کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. باید بگوییم که کلاف مبل راحتی نیز مانند مبل استیل، اهمیت بسیار زیادی دارد.

چه زمانی باید رنگ چوب و پارچه را تغییر داد؟

قدم بعدی، توجه به رنگ چوب بدنه مبل است. درصورتی‌که پرداخت یا رنگ چوبتان سالم است و در هیچ قسمتی از بین رفتگی وسیعی وجود نداشته باشد، شما می توانید به راحتی سطوح خراشیده را ترمیم کنید، اما اگر قسمت زیاد و عمیقی از سطح پرداخت چوب آسیب دیده باشد باید رویه و پارچه مبل را درآورده و با کمک دستگاه‌های مخصوصی، سطح آن را صیقل داده و چوب را از نو پرداخت و رنگ آمیزی نمایید.

در مورد تعویض پارچه مبلی هم همین طور است. باید سطح پارچه و رویه مبل را کاملاً بررسی کنید و درصورتی‌که پارگی و یا پوسیدگی دارد، آن را تعویض نمایید.

درصورتی که از تکراری بودن طرح و رنگ پارچه مبل به ستوه آمده اید می‌توانید با تعویض کم هزینه و آسان کوسن های مبل، تنوع خوشایندی را برای خودتان به ارمغان بیاورید.

تعمیر مبل

معمولاً به دلیل هزینه بالای پارچه و دستمزد نصب آن تا زمانی که فوم و اسفنج مبل فرسوده نشده باشد، افراد از تعویض پارچه خودداری می کنند که البته کار معقولی هم است. حتی در زمان از دست رفتن شکل و انعطاف فوم و اسفنج مبل، لزوماً نیازی به تعویض پارچه مبل نیست.

درصورتی‌که پارچه، کیفیت لازم را داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم از تعمیرکار بخواهید که پارچه رویه را جدا کند و بعد از تعویض فوم و اسفنج، مجدد همان پارچه قبلی را رویه کوبی نماید. این کار برای افرادی که از طرح و رنگ پارچه‌شان راضی هستند و یا قصد تعمیر مبلمان خود را با کمترین هزینه ‌دارند مناسب است.


نکات کلیدی هنگام خرید مبلمان

نکاتی کلیدی که هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم

بدن سالم روی مبلمان سالم!

نکاتی کلیدی که هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم

بدن سالم روی مبلمان سالم!

این روزها دیگر در خانه همه مبلمان پیدا می شود. علاقه به تغییر دکوراسیون هم باعث شده بسیاری از خانواده ها هرچند سال یک بار به فکر تغییر مبلمان ، تعمیر مبلمان و یا خرید میز و صندلی جدید بیفتند. متاسفانه اولین و تنها چیزی که خانم ها در هنگام خرید مبل به آن توجه می کنند مد روز و همانگی رنگ آن ها با دیگر وسایل خانه است. غافل از اینکه استفاده از مبلمان غیراستاندارد عامل مهم ابتلا به بیماری های ستون فقرات و حساسیت های تنفسی و درد مفاصل است. با توجه به اینکه معمولا خانواده ها مبلمان خود را بیش از 10 سال نگهداری می کنند باید هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشند تا با انتخاب نامناسب خود و فرزندان شان را دچار بیماری نکنند. در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

ارگونومیک بخرید

گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد درصد زیادی از بیماری های استخوانی و عضلانی به دلیل خرید مبلمان های غیراستاندارد به وجود می آید. در بسیاری از میز و صندلی ها و مبل ها ارتفاع بدنه تا پایه ها، زاویه درست پشتی صندلی و بسیاری موارد دیگر به طور اصولی طراحی نشده که این عامل می تواند باعث آسیب رسیدن به عضلات، تاندون ها و عصب ها و دیسک های ستون فقرات شود. برای آنکه مطمئن شوید در مبلمانی که خریداری می کنید اصول ارگونومیک رعایت شده است باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. هنگام نشستن روی مبل کف پاهای شما باید کاملا روی زمین قرار بگیرد. مبل ها باید در قسمت گودی کمر برآمده باشند یا چند کوسن در آن منطقه قرار گرفته باشد تا از ستون فقرات پشتیبانی کرده و شکل بدن را هنگام نشستن در حالت درست حفظ کند. هنگام نشستن روی مبل و صندلی نباید خیلی داخل آن فرو بروید.

مبلمان های خیلی راحت شکل طبیعی ستون فقرات را حفظ نمی کنند و بدن را در وضعیت نامناسب قرار می دهند.

چوبی بخریم یا پارچه ای ؟

اگر در خانه فردی مبتلا به آسم یا آلرژی دارید انتخاب مبلمان پارچه ای چندان مناسب نیست. این نوع مبل ها گرد و غبار و آلودگی های زیادی به خود جذب می کنند و می توانند به محل زندگی حشرات حساسیت زا تبدیل شوند. مبلمان های پارچه ای هر روز باید با جاروبرقی تمیز شوند تا گرد و غبار در بخش های داخلی آن نفوذ نکند.

اگر بخش زیادی از مبل را چوب تشکیل داده باشد نه تنها نظافت آن ساده تر است بلکه میزان جذب گرد و غبار هم به حداقل ممکن می رسد. خانواده هایی که فرزند کوچک دارند هم بهتر است سراغ مبلمان تمام پارچه مبلی نروند زیرا با وجود بچه ها تمیز نگه داشتن آن ها تلاش و زحمت بیشتری را می طلبد.

مزایای مبل چرمی را در نظر بگیرید!

از مزایای مبل های چرم این است که گرد و خاک را به خود جذب نمی کند و تمیز کردن آن ها هم بسیار ساده تر است. معمولا حیوانات خانگی علاقه زیادی به مبل های چرمی ندارند و در عوض زمان زیادی را روی مبل های پارچه ای سپری می کنند. اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید به این نکته توجه کنید که پاک کردن مبل پارچه ای از موی این حیوانات بسیار مشکل است. اگر عادت دارید روی مبلمان خود غذا بخورید حتما نوع چرمی را انتخاب کنید. در مبل های پارچه ای تکه های غذا در میان بافت پارچه فرو می روند و باعث جذب عوامل بیماری زا و حشرات می شوند. واضح است مبل های پارچه ای رطوبت را به راحتی جذب می کنند و ریختن مایعات روی آن ها می تواند دردسر زیادی به وجود بیاورد.

میز چه اندازه باشد؟

هنگام خرید مبلمان حتما به ابعاد میز همراه به آن توجه کنید. ارتفاع میز باید به شکلی باشد که شما به راحتی با دراز کردن دست خود بتوانید نوشیدنی و کنترل از راه دور یا هر چیز دیگری را از روی آن بردارید. متاسفانه به دلیل پیروی از مدهای جدید بسیاری از میزها کوتاه تر از حد معمول طراحی می شوند و این موضوع باعث می شود هنگام نوشیدن یا خوردن شما بیش از اندازه به سمت جلو خم شوید و بدن تان از شکل طبیعی خارج شود. میزهای با ارتفاع کم دیگران را ترغیب می کند هنگام نشستن روی مبل پای خود را روی آن بگذارند که این کار نه تنها بدن را از حالت استاندارد خارج می کند بلکه باعث انتقال عفونت ها و باکتری های کف پا به روی میز می شود.

ابعاد مبلمان

ارتفاع استاندارد کفه صندلی از زمین برای افراد بالغ بین 43 تا 50 سانتی متر است. ابعاد صندلی باید طوری باشدکه هنگام نشستن و تکیه دادن روی آن حداقل فشار را در قسمت پشت و ناحیه گردن داشته باشیم. زاویه کف صندلی با قسمت پشتی حدودا باید 100 درجه باشد و ارتفاع پشتی صندلی هم به طور متوسط 64 سانتی متر در نظر گرفته شود تا بدن در بهترین وضعیت قرار بگیرد.

مواد سمی به خانه نیاورید

بعضی از مواد شیمیایی که در مبلمان، تشک ها و بالش ها به کار می روند کاملا سمی هستند و اثرات بدی روی زنان باردار و کودکان می گذارند. این مواد شیمیایی رشد جسمی و عصبی کودکان را مختل کرده و ممکن است کودکی را دچار کمبود وزن کنند. در 80 درصد از مبملان ها از اسفنج هایی استفاده شده که حاوی ماد شیمیایی پلی اورتان هستند.

هنگام خرید دقت کنید تا حد امکان از محصولات طبیعی در مبلمان استفاده شده باشد. هر قدر مبلمان ارزان تر و بی کیفیت تر باشد احتمال استفاده از ترکیبات غیر استاندارد دریافت آن هم بیشتر است.

نکاتی برای محافظت مبلمان

سعی کنید هیچ گاه اجسام داغ را روی مبلمان چوبی قرار ندهید زیرا باعث ترک خوردن و تغییر شکل آن می شود. دور نگه داشتن مبلمان چوبی از رطوبت هم اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا آب می تواند در بافت چوب نفوذ کرده و آن را بپوشاند سعی کنید روی مبلمان چوبی خود را با روانداز و سطوح محافظت کننده بپوشانید تا از ضربه و آسیب در امان بماند.

هیچ گاه مبلمان خود را در کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری یا رادیاتور قرار ندهید تا آنجا که ممکن است آن ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. گرما و نور شدید می تواند اتصالاتی که با چسب یا مواد شیمیایی دیگر به هم وصل شده اند ضعیف کند و حتی باعث تغییر شکل مبلمان شود.

چگونه مبلمان با کیفیت را تشخیص بدهیم؟

با اینکه گفتیم بهتر است مبل و صندلی که انتخاب می کنید خیلی سنگین نباشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی نیست. مبلمان بسیار سبک نشان می دهد که در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیت و چوب ارزان قیمت استفاده شده است. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیار دارد و حتما از فروشنده بپرسید از چه نوع موادی در آن استفاده شده است. چوب های موسوم به kiln dried امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند زیرا استحکام بالایی دارند و به راحتی نمی شکنند. رطوبت در این چوب ها به طور کامل گرفته شده و استقامت آن تا حد ممکن بالا رفته است. پارچه یا چرم در مبل باید تا پشت صندلی ها کشیده شده و در قسمت های داخلی هم کار شده باشد. در بعضی موارد مصرفی پارچه یا چرم را فقط در بخش بیرونی مبلمان استفاده می کنند که باعث کاهش استحکام و پاره شدن زودتر از موعد روکش می شود.

حضور همه لازم است!

هنگام خرید مبلمان حتما همه اعضای خانواده را با خود ببرید و نکات گفته شده را برای تک تک آن ها در نظر بگیرید. همه اعضا باید روی مبلمان بنشینند و احساس راحتی کنند. در این مواقع به کودکان و سالمندان توجه بیشتری کنید و رضایت آن ها را در نظر بگیرید. سالمندان نباید هنگام بلند شدن از مبلمان احساس سختی داشته باشند و ارتفاع دسته مبلمان باید طوری باشد که آن ها را هنگام برخاستن و نشستن یاری کند. کودکان هم در سنین رشد قرار دارند و باید اندازه استاندارد مبلمان خریداری شده به دقت رعایت شود تا ستون فقرات آن ها به نشستن در حالت غیرطبیعی عادت نکند.

بهترین شکل مبلمان منزل

چیدمان مبلمان و کاناپه‌های جداگانه در خانه، شاید به نظر راحت‌تر از دکوراسیون و قرار دادن مبلمان یک‌تکه یا ال‌شکل باشد، اما مبلمان ال‌شکل مزیت‌هایی دارد که گاهی همین مزیت‌ها باعث برتری آن نسبت به مبلمان جدا می‌شود.

چیدمان مبلمان و کاناپه‌های جداگانه در خانه، شاید به نظر راحت‌تر از دکوراسیون و قرار دادن مبلمان یک‌تکه یا ال‌شکل باشد، اما مبلمان ال‌شکل مزیت‌هایی دارد که گاهی همین مزیت‌ها باعث برتری آن نسبت به مبلمان جدا می‌شود.

کاناپه‌های منطقه‌ای (مدولار) که بیشتر افراد به آن مبلمان ال‌شکل می‌گویند، از کنار هم قرار دادن تکه‌هایی از مبلمان از انواع تک‌دسته گرفته تا مبلمانی برای دراز کشیدن تشکیل می‌شود. مبلمانی چند منظوره که تقریباً در اتاق نشیمن با هر اندازه‌ای قابل استفاده است. این کاناپه‌ها فضای نشیمن راحت و زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و به دلیل اتصال به هم و اینکه به اشغال جایی برای دسته مبل نیازی ندارند، بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک به شمار می‌روند.

مبلمان ال‌شکل را بر اساس کاربرد مورد نیاز می‌توانید جابه‌جا کنید و به عنوان مثال، آن را به عنوان فضایی برای دور هم جمع شدن‌های خانوادگی یا حتی جای خوابی برای میهمان در نظر بگیرید.

سبک، رنگ،‌ جنس

کاناپه یا مبلمان ال‌شکل می‌تواند به عنوان نقطه کانونی اتاق نشیمن به حساب ‌آید. در این حالت، رنگی را برای دیوارها انتخاب کنید که اجازه دهد کاناپه در فضا بدرخشد. به عنوان مثال، رنگ قرمز یا زرد برای دیوار مناسب است به ‌شرطی که کاناپه شما سفید، مشکی یا کرم باشد. مخالف این نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. اگر می‌خواهید که کاناپه، نقطه کانونی فضا باشد، در هر حال رنگ دیوار و کاناپه باید متضاد باشند که البته می‌توانید با اضافه کردن کوسن‌هایی هماهنگ با رنگ دیوار این تضاد را دل‌نشین‏ تر کنید.

چنانچه نمی‌خواهید مبلمان به عنوان نقطه کانونی در فضا به چشم آید، باید رنگ دیوار و کاناپه‏ ای روبه‏ روی آن را هماهنگ در نظر بگیرید تا کاناپه در بافت دیوار پنهان شود. به عنوان مثال، اگر رنگ قهوه‌ای شکلاتی را برای کاناپه انتخاب کرده‌اید، از رنگ کرم برای دیوار استفاده کنید. در هر حال در نظر داشته باشید زمانی که مبلمان شما به عنوان نقطه کانونی فضا است، باید با تم و سبک فضا هماهنگ باشد.

سبک فضای خانه

سبک فضای خود را مشخص کنید. آیا فضای شما مدرن، کلاسیک یا مینیمالیست است؟ مبلی را انتخاب کنید که سبک فضا را انعکاس ‌دهد. به عنوان مثال، برای فضای مدرن خود، کاناپه‌ای با خطوط هندسی ساده و نشیمنی نزدیک به زمین انتخاب کنید. چنانچه هنوز فضا را دکور نکردید، رنگ و سبک مبلمان منطقه‌ای می‌تواند کلید خوبی برای انتخاب رنگ و سبک غالب فضا باشد.

در مورد انتخاب پارچه مبلی و جنس مبلمان ال‌شکل هم باید همین دقت را داشته باشید. پارچه‌ای که برای کاناپه انتخاب می‌کنید باید مطابق با سبک فضا باشد. به جنس کاناپه نیز توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید از این کاناپه در فضای نشیمن استفاده کنید، حتماً از پارچه‌هایی بادوام با رنگ‌های نسبتاً تیره استفاده کنید.

کاناپه‌های مقطعی

کاناپه‌های مقطعی، تکه بزرگی از مبلمان یا تمامی آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین، رنگ آن تأثیر زیادی در فضا دارد. اگر فضای کوچکی دارید، از انتخاب رنگ‌های تیره برای کاناپه بپرهیزید و از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. اگر نگران بی‌روح شدن فضا هستید، می‌توانید رنگ‌های شاد را با کمک کوسن‌ها به فضا وارد کنید؛ اما توجه داشته باشید که رنگ کوسن‌ها با دیگر رنگ‌های به‌کار رفته در فضا هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر مبل شما خاکستری است، از صورتی روشن، قرمز یا زرد به عنوان یک رنگ تأکیدی در قالب کوسن استفاده کنید، یا اگر مبل شما قهوه‌ای شکلاتی است، آبی فیروزه‌ای می‌تواند یک انتخاب خوب به عنوان رنگ تأکیدی باشد.

نکته:‌ قبل از خرید، باید چند گزینه را در مورد مبلمان امتحان کنید. روی آن‏ها بنشینید، راحتی پاها و کمرتان را بررسی کنید. عمق کاناپه هم باید برای اندام شما و افراد خانواده مناسب باشد.

جای قرارگیری مبلمان

باور کنید یا نه، فضای وسط اتاق بهترین مکان برای کاناپه‌های منطقه‌ای است؛ زیرا این کاناپه‌ها از انواع دیگر مبلمان، بزرگ‌تر و عمیق‌تر هستند. قرار دادن آن‌ها در وسط اتاق، فضای دیواری بیشتری برای قرار دادن مبلمان دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد و دسترسی به تمام تکه‌های این مبلمان را راحت‌تر می‌کند.
تکه‌های بزرگ‌تر کاناپه‌های منطقه‌ای، عامل مهمی در چیدمان آن‌ها هستند. تکه‌هایی را که ثابت هستند و جدا نمی‌شوند، خارج از مسیرهای رفت و آمد، روبه‏روی دیوار قرار دهید. البته ممکن است برای اینکه مبلمان بهتر در اتاق قرار بگیرد، وسوسه شوید و تکه‌های آن را از هم جدا کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این مبلمان، به صورت متصل‌به‌هم طراحی شده است و جدا کردن آن، مانند پازلی نیمه می‌ماند و حس ناتمام بودن را به شما و دکوراسیون القا می‌کند. پس قبل از تصمیم‌گیری به خرید این نوع مبلمان، به این قضیه فکر کنید.
اگر نخواهید کاناپه منطقه‌ای یا مبلمان ال‌شکل را به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید، می‌توانید آن را روبروی دیوار اصلی اتاق و در مقابل نقطه کانونی (شومینه، پنجره، تلویزیون و…) قرار دهید. به یاد داشته باشید که نباید آن‌ها را به دیوار بچسبانید و باید حداقل، فاصله‌ای در حدود 30 تا 45 سانتی‌متری از دیوار برای آن لحاظ کنید.
ایجاد هماهنگی
کاناپه‌های منطقه‌ای منحنی شکل به دلیل خطوط نرم، حسی بهتری به فضا می‌دهند. سعی کنید سایر عناصر نیز از این خطوط منحنی پیروی کنند به عنوان مثال، از فرشی با اشکال دایره‌ای استفاده کنید یا قاب‌هایی با اشکال منحنی در فضا نصب کنید.
فرش زیر این مبلمان باید به اندازه‌ای باشد که یا مبلمان به طور کامل روی آن قرار بگیرد یا پایه‌های جلویی کاناپه روی فرش باشد. البته مبلمان الحاقی به این کاناپه و میز پذیرایی، بهتر است کاملاً روی فرش قرار بگیرند.
ترکیب مبلمان
اگر فضا به شما این اجازه را می‌دهد که مبلمان دیگری به مبلمان منطقه‌ای خود اضافه کنید، باید به حفظ تعادل، که کلید زیبایی دکوراسیون است،‌ دقت داشته باشید. برای حفظ تعادل کاناپه منطقه‌ای می‌توانید از مبلمان دیگری مانند یک صندلی، کاناپه‌ای دو نفره و … در انتهای بال کوتاه‌تر کاناپه استفاده کنید.
اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید جلوی تلویزیون یا شومینه دراز بکشید و نمی‌خواهید مزاحم دیگران باشید، بد نیست از کاناپه‌های تخت‌خوابشو استفاده کنید. اگر به دکوراسیون جذاب و مهیج علاقه دارید، کاناپه‌ای تختخواب‌شو با سبک و ساختاری متفاوت نسبت به مبلمان منطقه‌ای انتخاب کنید. ترکیب این دو کاناپه برای فضاهای بزرگ و مجزا مناسب است.
عناصر زمینی
فضای پشت کاناپه‌های منطقه‌ای را باید با عناصری پر کنید که با سبک و ساختار اتاق و همچنین جنس، رنگ و بافت پارچه کاناپه و نحوه چیدمان آن در فضا هماهنگ باشد.
قرار دادن آباژور زمینی در گوشه پشت مبلمان، روشنایی ظریف و ماهرانه‌ای به این بخش از فضا می‌دهد. آباژور را به نحوی پشت کاناپه قرار دهید تا علاوه بر جنبه تزیینی بتواند فضایی برای مطالعه نیز ایجاد کند.
برای تزئین گوشه‌ای وسیع و نورگیر، استفاده از درختچه‌های گیاه طبیعی بهترین انتخاب است. همچنین می‌توانید از گیاهانی که در محیط آپارتمان رشد می‌کنند برای این گوشه استفاده کنید یا گل‌های رونده مانند پیچک را داخل آویز سقفی در این گوشه قرار دهید.
دیوارکوب‌ها
دیوار پشتی کاناپه‌های منطقه‌ای بهتر است که به وسیله آثار هنری پر شود تا فضا، بی‌روح و خالی جلوه نکند. برای این‌کار، قاب‌های هنری با اندازه‌های متفاوت را در ارتفاع مختلف روی این دیوار نصب کنید. البته از نصب قاب‌های زیاد و ایجاد شلوغی اجتناب کنید. این آویختنی‌ها حتماً نباید قاب باشد، بلکه می‌توانید صنایع‌دستی یا نقاشی‌های کودکان خود را در این فضا نصب کنید.
به دلیل اینکه مبلمان منطقه‌ای اندازه بزرگی دارد، آثار هنری باید با اندازه این مبلمان هماهنگ باشد و به دکوراسیون تعادل ببخشد. زمانی که مبلمان زیادی در فضا وجود دارد، احساس کمبود آثار هنری بیشتر حس می‌شود؛ بنابراین برای اینکه کنجی دنج داشته باشید، دیوار را خالی رها نکنید و از آثار هنری متنوعی روی دیوار پشتی کاناپه منطقه‌ای استفاده کنید. مانند تمام عناصر دیگر، سبک این آثار هنری نیز باید با فضا و کاناپه منطقه‌ای هماهنگ باشد. مثلاً اگر کاناپه شما با چرم قهوه‌ای پوشیده شده است از آثار هنری با سبک روستایی استفاده کنید، یا اگر کاناپه شما خطوطی ساده دارد و با پارچه‌ای ساده و بافت‌دار پوشیده شده است، از آثار هنری مدرن برای دیوار پشت آن استفاده کنید.
از تابلویی بزرگ در مرکز دیوار پشتی کاناپه استفاده کنید. این قاب را طوری نصب کنید که وسط آن در سطح دید باشد. یا می‌توانید تعدادی از تصاویر با ساختار مشترک را به صورت گروهی بر روی دیوار نصب کنید.
ایده‌های فصلی
برای تغییر فصلی این کاناپه‌ها به جای رویه کوبی ، از لباس مبل کمک بگیرید. لباس مبل دائمی نیست و اجازه می‌دهد بتوانید به صورت فصلی، روکش کاناپه را تغییر دهید. برای پاییز و زمستان از پارچه‌های سنگین و بافت‌دار و در فصل بهار و تابستان از پارچه‌هایی نازک و سبک برای لباس مبل استفاده کنید.
در فصل‌های سرد سال از پتوهایی روی دسته و پشتی این کاناپه استفاده کنید. این پتوهای نازک علاوه بر ایجاد سطحی گرم، با رنگ و طرح خود به دکوراسیون جذابیت می‌بخشند.

با کمترین هزینه مبلمان تان را تغییر دهید

شاید روزهای پایانی سال گذشته قصد تغییر مبلمان منزل را داشتید اما با دیدن قیمت‌های نجومی به فکر تغییر ظاهر آنها افتاده‌ باشید؛ نه خودشان. اولین گزینه برای تغییر ظاهر مبلمان تعویض روکش است؛ کاری که هم به صرفه‌ است و هم اینکه با تنوع پارچه‌ها کلی ایده‌های خوب می‌توانید داشته باشید؛ ایده‌های اساسی برای چیدمان خانه‌تان و طراحی مبل‌هایی که در هیچ مرکزی پیدا نشود. بیایید تعدادی از ایده‌های جدید در طراحی رویه‌ مبل‌ها را با هم مرور کنیم.

شاید روزهای پایانی سال گذشته قصد تغییر مبلمان منزل را داشتید اما با دیدن قیمت‌های نجومی به فکر تغییر ظاهر آنها افتاده‌ باشید؛ نه خودشان. اولین گزینه برای تغییر ظاهر مبلمان تعویض روکش است؛ کاری که هم به صرفه‌ است و هم اینکه با تنوع پارچه‌ها کلی ایده‌های خوب می‌توانید داشته باشید؛ ایده‌های اساسی برای چیدمان خانه‌تان و طراحی مبل‌هایی که در هیچ مرکزی پیدا نشود. بیایید تعدادی از ایده‌های جدید در طراحی رویه‌ مبل‌ها را با هم مرور کنیم.

شاید روزهای پایانی سال گذشته قصد تغییر مبلمان منزل را داشتید اما با دیدن قیمت‌های نجومی به فکر تغییر ظاهر آنها افتاده‌ باشید؛ نه خودشان. اولین گزینه برای تغییر ظاهر و تعمیر مبلمان تعویض روکش است؛ کاری که هم به صرفه‌ است و هم اینکه با تنوع پارچه‌ها کلی ایده‌های خوب می‌توانید داشته باشید؛ ایده‌های اساسی برای چیدمان خانه‌تان و طراحی مبل‌هایی که در هیچ مرکزی پیدا نشود. بیایید تعدادی از ایده‌های جدید در طراحی رویه‌ مبل‌ها را با هم مرور کنیم.

با رنگ‌ها بازی کنید

وقتی فضای کافی دارید اصلا از به کار بردن مبل‌هایی با رویه‌های رنگی نگران نباشید. در اتاق‌های نشیمن بزرگ می‌توان با راحتی خیال هر رنگ تند و زنده‌ای را امتحان کرد. اگر به این فکر هستید که یک تغییر دکوراسیون حسابی داشته باشید از رنگ‌های نارنجی و قرمز غافل نشوید.

فقط باید یادتان باشد مبل‌های رنگی زمانی خانه‌ای مدرن برای‌تان می‌سازند که رنگ دیوارها روشن و ساده باشد. اگر رنگ دیوارهای خانه‌تان تند و گرم است بهتر است دور مبل‌های شاد و رنگی را خط بکشید.

آسایش طلب ها سرد کار کنند

اگر در خانه‌تان به دنبال آرامش هستید و آسایش را به هر چیزی ترجیح می‌دهید، بهتر است از رنگ‌های سرد برای رویه‌ مبل‌های‌تان استفاده کنید. رنگ‌های گرم برای شما که دنبال سکون در خانه هستید اصلا مورد مناسبی نیست. این وسط با استفاده از کمی پارچه‌هایی با بافت‌های خاص می‌توانید جلوی کمبود رنگ در خانه‌تان را بگیرید. اگر رنگ دیوارها و پرده‌های‌تان هم سرد هستند، بهتر است بافت پارچه‌ مبلی و کوسن‌ها ضخیم‌تر انتخاب شوند تا جلوه بیشتری به خانه دهند. بافت‌ها به هر خانه‌ای شخصیت خاص می‌دهند.

راه راه های قدیمی دوباره آمدند

سال‌ها پیش از این، مبل‌های راه‌راه برای خودشان برو و بیای زیادی داشتند. مد روز دهه 70 تا 80 میلادی فقط رویه مبل‌هایی بود با خط‌های کشیده عمومی و افقی و با رنگ غالب کرم و قهوه‌ای. این طراحی سال‌ها فراموش شد تا اینکه دوباره به مدد نسل نوی طراحان دکوراسیون دوباره سر و کله خط‌های موازی آشنا در خانه‌ها پیدا شد به‌خصوص مبل‌هایی با راه‌های پهن در رنگ‌های ملایم. این رویه مبل‌ها هم فضای خانه را گرم و غیر رسمی می‌کنند و هم تقریبا با هر دکوراسیونی جور درمی‌آیند. رویه کوبی مبل با طیف رنگ‌های ملایم رویه مبل‌ها کار طراحی و رنگ دادن به باقی اجزای خانه را راحت می‌کند.

کمتر، غنی‌تر است

وقتی می‌خواهید از رنگ‌های مختلفی برای رویه مبل‌هایتان استفاده کنید، بهتر است به تعداد مبل‌ها هم دقت داشته باشید. یک اصل طراحی بین پیروان سبک ساده‌گرایی یا مینی مال‌ها در معماری هست که می‌گوید «کمتر، غنی‌تر است». اگر زمانی سعی داشتید روی یک رنگ خاص مبل تاکید کنید، حواس‌تان به این جمله عجیب هم باشد؛ اینکه هرچه تعداد موارد تاکیدتان کمتر باشد زیبایی‌اش بیشتر می‌شود. اگر در خانه‌تان رنگ‌های زیادی وجود ندارد می‌توانید از این روش استفاده کنید؛ جلوه دادن به خانه با داشتن یک مبل تک رنگ.

گلدارها شادترند

همان‌قدر که رنگ‌ها ترس ندارند استفاده از پارچه‌های گلدار شلوغ هم ترسناک نیستند و فقط باید کمی با روحیات شما مطابق باشند. اگر احساس می‌کنید آدم چندان آرام و آسایش‌طلبی نیستید و ترجیح می‌دهید خانه‌تان همیشه شلوغ و پر از جمعیت دوستان باشد، بهتر است رویه مبل‌های خانه را گلدار انتخاب کنید. رویه مبل‌های گلدار که به‌تازگی دوباره به بازارها بازگشته‌اند می‌توانند به خانه‌تان ظاهری شیک دهند در عین حال که نشان‌دهنده شخصیت شاد و سرزنده شما هستند.

خانه‌های کوچک مبل‌های یک رنگ

مبل‌هایی که فقط از یک رنگ‌ در ترکیب پارچه‌های‌شان استفاده شده به درد فضاهای کوچک می‌خورند. اگر خانه‌تان فضای کوچکی دارد، دنبال مبل‌هایی با طرح‌های مختلف نباشید. مبل‌های یک‌دست به‌خصوص با رنگ‌های نسبتا گرمی مثل نارنجی فضای خانه‌تان را هم بزرگ‌تر نشان می‌دهند و هم این محل نشیمن خانه‌تان را شیک و به‌روز می‌کنند. فقط کافی است یک نورپردازی مناسب برای خانه انتخاب کنید آن وقت به معجزه پارچه‌های رومبلی و فضای دوست‌داشتنی‌شان پی می‌برید.

تضاد هم گاهی بد نیست

تصور کنید که همه مبل‌های این اتاق یک‌دست و یک‌رنگ بودند؛ مثلا همه‌شان یا کرم‌رنگ بودند یا قهوه‌ای. به نظرتان خیلی دلگیر و کسالت‌بار نمی‌شد؟ این روزها طراحان دکوراسیون داخلی برای اینکه کسالت آپارتمان‌های کوچک را بگیرند، دست به کار شده‌اند و با یک ایده ناب مبل‌ها را با رنگ‌های متضاد هم قرار می‌دهند. فقط باید دقت داشت که هارمونی رنگ‌ها و تضاد آنها با هم به‌درستی انتخاب شود و گرنه فضای خانه پر از رنگ‌های ناهمگون است که با هیچ ترفندی هم درست نمی‌شود.

با سبز، شرقی شوید

مبل هایی که یک دست به رنگ سبز هستند برای خانه‌هایی که انرژی کمی دارند مناسبند و البته برای آنهایی که عاشق فضاهای شرقی هستند و دوست دارند در گوشه و کنار خانه‌شان نشانه‌هایی از تزئینات آسیای دور را داشته باشند. سبز در باور شرقی‌ها نشان نشاط و شادابی است و برای همین زیاد در خانه‌های آنها استفاده می‌شود. البته نباید برای ساختن فضای شرقی در رنگ سبز وسایل خانه به‌خصوص رویه مبل‌ها اغراق کرد. یک رنگ سبز ملایم هم کارتان را راه می‌اندازد. این وسط رنگ دیوارها هم باید به کمک بیایند. رنگ‌های لیمویی و نارنجی کمرنگ انرژی را در این دکوراسیون دوبرابر می‌کنند.

چه مواقعی اقدام به تعمیر مبل و پرداخت کنیم؟

بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن تعمیر مبلمان به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم.

بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن تعمیر مبلمان به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم.

بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن تعمیر مبلمان به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم.

پاک کردن:

کار را با پاکسازی سطحی پرداخت قدیمی آغاز کنید. اگر سطح کار زیاد کثیف نیست از محلول آب صابون رقیق استفاده کنید و اگر سطح کار آغشته به آلودگی های روغنی، گریس و یا واکس باشد از حلال های قوی تر و معدنی استفاده کنید. اگر کثیفی خیلی زیاد باشد از پشم فولاد شماره چهار صفر (۰۰۰۰) استفاده کنید تا زدودن آلودگی از سطح کار آسان تر شود. گاهی اوقات از این نکته متعجب خواهید شد که با پاک کردن ساده ی سطح کار، مبلمان به وضعیتی می رسد که به راحتی می توان از آن استفاده نمود.

زدودن لکه های سفید:

وقتی سطح کار را از آلودگی های روغنی و واکس پاک می کنیم ممکن است لکه های سفیدی که بر اثر ریخته شدن آب به وجود می آیند خود نمایی کند. این لکه ها عموما به راحتی پاک می شوند ولی اگر بد قلقی کردند، بهترین راه، استفاده از پارچه ی آغشته به الکل صنعتی است. توجه داشته باشید که پارچه باید فقط کمی به الکل صنعتی آغشته شود و نباید پارچه را کاملا در الکل صنعتی غوطه ور کرد به طوری که کاملا اشباع شود. الکل غلیظ ممکن است سبب زودگی ناخواسته ی اصل پرداخت شود.

مالش سطح کار:

اگر کیفیت سطح کار بطور کلی خوب باشد وفقط در برخی قسمتها خراشهای سطحی ایجاد شده باشد، کافی است سطح کار را به پشم فولادی چهار صفر مالش دهید. ابتدا پشم فولادی را به واکس خمیری آغشته کنید و سپس در جهت الیاف چوب آن را مالش دهید؛ بدین صورت می توان خراشهای سطحی و باریک را برطرف نمود. تعمیر مبل بی درنگ پس از پایان مالش، سطح کار را از واکس اضافی پاک کنید و اجازه دهید خشک شود تا درخشندگی موردنظر بوجود آید. برای دستیابی به سطح کاملا براق و درخشنده، از ترکیبات مالشی و پولیشی مورد استفاده در صنعت نقاشی خودرو استفاده کنید.

نازک کاری های پایانی:

وقتی سطح کار از آلودگی ها پاک شد، تمام خراش ها و عیوب سطحی خودنمایی می کنند. اکثر فروشگاههای رنگ و یراق، انواع پرداختهای محتلف را با رنگهای متنوع عرضه می کنند. برخی از انواع پرداخت ها که برای لکه گیری ساخته شده اند به صورت ماژیک می باشند و به همان صورت نیز به کار می روند. نوک این ماژیک ها از نمد ساخته شده است و به راحتی می توانید آن را در راستای خراش و خراشیدگی های هدایت کنید تا پرداخت زدوده شده در آن قسمت، ترمیم شود. بهتر است چند ماژیک با سایه های نزدیک به آنچه مبلمان شماست بخرید و پس از آزمودن آنها، از بهترین شان استفاده کنید. گاهی نیز حالت ترکیبی از دو یا چند ماژیک، بهترین نتیجه را می دهد. همچنین، انواع واکس برای پرکردن سوراخ ها و آسیب های عمیق نیز وجود دارد. برخی از این واکس ها به صورت گچ تخته سیاه ساخته می شود. شیوه ی کا با این واکس ها بدین گونه است: ابتدا واکس را بر روی سوراخ بمالید تا سوراح را پرکند. سپس با لبه ی کارت اعتباری یا لبه ی کاردک یا لیسه، سطح کار را صاف کنید تا هموار شود.

پولیش فرانسوی:

پولیش فرانسوی یکی از راهکارهای قدیمی برای اصلاح کیفی سطح کار پرداختهای شفاف است. در واقع پولیش فرانسوی چیزی نیست به جز اعمال یک لایه ی نازک شلاک (لاک الکل) با تکه ای پارچه بر روی سطح کار. اینگونه پولیش فرانسوی به خوبی فرسودگی های کوچک و سطحی را برطرف می کند ولی نقطه ضعف آن این است که در مقابل گرما و الکل کوچکترین مقاومتی از خود نشان نمی دهد؛ بعلاوه لازم است مهارت و تجربه ی کافی داشته باشیم تا سطح کار از کیفیت مطلوب برخوردار شود.

لایه محافظ:

اگر ضخامت پرداخت قدیمی نازک شده باشد و احتمال آسیب به آن زیاد باشد می توان لایه ی پرداخت دیگری به عنوان لایه ی محافظ برروی آن اعمال نمود. بطور کلی می توان گفت که تقریبا بر روی تمام انواع پرداخت ها می توان لایه ی محافظی از همان جنس اعمال نمود. ولی اگر مطمئن نیستید نوع پرداخت قبل چیست، بهتر است از گزینه های ایمن تر استفاده کنید. ابتدا سطح کار را پاک کنید و با سمباده ی دانه ۳۲۰ آن را بسایید. پارچه مبلی مراقب باشید که سمباده کاری باعث زدودن کامل سطح پرداخت و رسیدن به زیر ساخت چوبی نشود. در صورتی که پرداخت را سهوا از بین بردید مجبور خواهید شد اقدامات ترمیمی لازم را انجام دهید. اگر در بازار رنگ و پرداخت محل اقامتتان یافت شود، بهتر است از پرداخت زینسر استفاده کنید چرا که به هرگونه پرداختی می چسبد و با تمام پرداختها از جمله پرداخت های آب پایه سازگاری دارد. یک دست را به عنوان آستر بزنید و سپس تا رسیدن به درخشندگی و شفافیت دلخواه، چند دست بزنید. پلی اورتان های روغن پایه را نیز می توان بر روی تمام انواع پرداخت به کار برد. این پرداختها، دوام بیشتری نیز دارند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از رنگ های روغنی است.

پرداخت مجدد:

در صورتیکه هیچکدام از راهکارهای فوق مناسب نبود، اقدام به زدودن پرداخت قدیمی و اعمال پرداخت مجدد نمایید. زدودن پرداخت مبلمان های بسیار قدیمی باعث کاهش ارزش آنها می شود از این رو پیش از اقدام به کار ابتدا از خبرگان عتیقه بخواهید مبلمان شما را ارزیابی نمایند. از طرف دیگر قطعات کهنه و فرسوده ی معمولی اگر بخوبی پرداخت زدایی شده و مجدد پرداخت بخورند، ارزش افزوده ی زیادی حاصل می شود. شخصا برای زدودن لایه های پرداخت قدیمی از شیوه های ترکیبی استفاده می کنم. با کمک سشوار صنعتی می توانید لایه های ضخیم رنگ و پرداخت را نرم کرده و سپس بزدایید. سپس با استفاده از خمیر زداینده ی رنگ می توانید با قیمانده های پرداخت را از گوشه ها و کنج ها پاک کنید. در مورد لایه های رنگ و پرداخت نازک و یا آنهایی که فقط یک دست بر روی آنها اعمال شده، رویه کوبی مبلمان مستقیما به سراغ زداینده های شیمیایی بروید. هر دو روش فوق از سمباده کاری سطح کار آسان تر و سریع تر خواهند بود و بعلاوه احتمال صدمه رساندن به زیر ساخت چوبی و یا روکش چوبی که درست در زیر لایه ی پرداخت قرار دارد نیز وجود نخواهد داشت. در اینجا لازم است در مورد پرداخت هایی که پیش از سال ۱۳۵۶ ه.ش (۱۹۷۸ م.) ساخته می شدند هشدار دهیم، این پرداخت ها حاوی “سرب” هستند، در نتیجه اگر مطمئن نیستید که پرداخت موردنظر پس از سال ۱۳۵۶ ه . ش ساخته شده است یا خیر، به هیچ وجه آن را با سمباده کاری نزدایید و از سشوار صنعتی نیز برای گرم کردن و زدودن آن کمک نگیرید. در این موارد، استفاده از زداینده های شیمیایی، ایمن تر و بهداشتی تر خواهد بود؛ فقط توجه داشته باشید پیش از دور ریخت آنها از خشک شدن حلال و سفت شدن تفاله ای رنگ زدوده شده اطمینان حاصل کنید. برای راهنمایهای بیشتر در مورد شیوه ی صحیح زدودن رنگ های محتوی ترکیبات سربی به دفتر کنترل آلودگی های سربی وزارت بهداشت مراجعه نمایید. گاهی زدودن لایه های قدیمی رنگ باعث نمایان شدن چوب زیبای زیر آن می شود؛ گاهی نیز زدودن رنگ ها باعث هویدا شدن جوربندی نامناسب نقوش چوبی در یک مبلمان یا ترکیب بندی بدشکل گونه های مختلف چوب در کنار هم می شود، در اینگونه موارد اصلا نگران نباشید چراکه به هر حال می توانید از انواع مختلف گزینه های رنگ و پرداخت موجود در بازار برای پرداخت مجدد آن استفاده کنید.

1234
last